Bireysel emeklilik ve hayat sigortası alanlarında hizmet sunan Anadolu Hayat Emeklilik, 1990 yılında "Türkiye''nin ilk hayat sigortası şirketi" olarak kurulmuş. Halka açık ilk ve tek bireysel emeklilik şirketi olan Anadolu Hayat Emeklilik, hayat sigortaları ve Bireysel Emeklilik Sistemi''nde en büyük fon yaratan şirket olma özelliğini taşıyor. Anadolu Hayat Emeklilik, kurulduğu günden bugüne birçok rekorun da altına imza atmayı başarmış. 2009 yılı ilk yarısı itibariyle 3 8, l milyon TL net dönem karı elde ederek geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 128. 9''lik bir gelişme kaydeden şirket, aktif büyüklüğünü ise aynı dönem itibariyle yüzde 30 oranında artışla 3. 865 milyon TL seviyesine ulaştırmayı başarmış. Şirketin Genel Müdür koltuğunda ise 1978 yılında Türkiye İş Bankası''nda uzman yardımcısı olarak göreve başlayan Mete Uğurlu oturuyor. Organizasyon Müdürlüğü ve Bilgi İşlem Müdürlüğü''nde çeşitli kademelerde görev yaptıktan sonra 2002 yılında Genel Müdür Yardımcılığı görevine atanan Uğurlu, 1991-2002 yılları arasında Anadolu Sigorta''da Yönetim Kurulu Üyeliği, 2002-2003 yılları arasında İş Bankası Kültür Yayınları''nda Yönetim Kurulu Başkanlığı, 2003-2006 yılları arasında ise İş Girişim Sermayesi''nde Yönetim Kurulu Başkanlığı yapmış. Ocak 2006 tarihinden beri Anadolu Hayat Emeklilik Genel Müdürü olarak görevini sürdüren Mete Uğurlu, şirketi, yöneticilik anlayışı ve sektör hakkındaki sorularımızı yanıtladı.
Profesyonel bir yönetici olarak nasıl bir yönetim anlayışını benimsiyorsunuz?
Şirketler için kalıcı başarının önemli koşulları profesyonel yönetim, kurumsallaşma ve itibar yönetimidir. Genel Müdür, tüm bunların yanı sıra, öncelikle her konuda sürekli gelişimi ve değişimi kabul ederek şahsen gerçekleştirebilmelidir. Oprah Winfrey''in dediği gibi, "Görmek istediğiniz değişimin kend;isi olun; ben bu kelimeler için yaşıyorum. " Genel Müdür, takımın bir oyuncusu olarak eli işin üstünde değil ve ekibine liderlikten uzak bir anlayış ile hareket eder ise, başarılı olmasının güç olduğuna inanırım. İşini seven, şirkette yarattığı atmosfer ile ekibine esin kaynağı olan, müşteri odaklı ve proaktif şekilde süreçleri izleyen liderler şirketlerini kalıcı başarıya ve geleceğe taşır. İyi bir yönetici kurumsal kültürü yerleştirmek ve kurumsal itibarın önemini çalışanlara en etkili şekilde aktarmak durumundadır. Bir şirketin devamlılığı şirket yapısının ve işleyişinin çalışanlarınca özümsenmesine bağlıdır dersek abartmış olmayız. Biz Anadolu Hayat Emeklilik, önce tüm çalışanlarımızın güvenini ve sadakatini kazanmayı hedefliyoruz. Onların sadakati kurumsal kimliğimizi pekiştiriyor ve müşteri odaklılığımızın temelini oluşturuyor. Ben ve diğer yöneticilerimiz mesaimizin önemli bir kısmını kurumsal kültürümüzü çalışanlarımıza en doğru ve etkili biçimde aktarmaya ayırıyoruz. Diğer taraftan, bir şirketin varlığını sürdürebilmesi müşteri memnuniyeti ve sadakati ile mümkün olabiliyor. Bu da iyi bir ekip çalışmasını gerektiriyor.
Halka açık ilk ve tek bireysel emeklilik şirketi olan Anadolu Hayat Emeklilik, hayat sigortaları ve Bireysel Emeklilik Sistemi''nde en büyük fon yaratan şirket olma özelliğini taşıyor. Peki bundan sonraki hedef ne?
Sizin de belirtmiş olduğunuz gibi şirketimiz hayat sigortaları ve Bireysel Emeklilik Sistemi toplamında en büyük fon yaratan şirket olma özelliğini taşıyor. Hayat sigortalarında liderliğimizi sürdürürken, Bireysel Emeklilik Sistemi''nde de ulaştığımız müşteri sayısı ile zirveye yerleştik. Bireysel Emeklilik Sistemi, ülkemizde henüz çok genç bir sektör olmasına rağmen hızlı bir gelişim gösteriyor ve başlangıçta belirlenen hedeflere paralel olarak büyüyor. Bu nedenle BES''e olan ilgilinin zamanla daha da artmasını, sektördeki yerini hayat sigortacılığı gibi derinleştirmesini bekliyoruz. Bizim şirket olarak stratejimiz de bireysel emeklilik sistemi ve hayat sigortaları sektöründe birlikte yer alarak gelişimimizi sürdürmek, her iki branşın lider şirketi olarak güçlü konumumuzu korumak.
Şirketiniz 2009 yılı ilk yarısı itibariyle 38,1 milyon TL net dönem karı elde ederek geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 128,9''luk bir gelişme kaydetmiş ve aktif büyüklüğünü ise aynı dönem itibariyle yüzde 30 oranında artırarak 3 milyar 865 milyon TL seviyesine ulaştırmayı başardı. Bu noktada 2009 yılı sonu ve 2010 yılında net kar ve aktif büyüklükle ilgili hedeflenen rakamlar neler?
2009 yılı gerek küresel krizin etkilerinin gerekse hayat ve bireysel emeklilik branşlarındaki rekabetin artarak devam ettiği bir dönemdir. Ayrıca, gelecek kaygısının ön plana çıktığı bu dönemde, hayat sigortası ile bireysel emeklilik şirketlerinin sorumlulukları her zamankinden daha fazla önem kazanmıştır. Bu kapsamda, müşteri ihtiyaçlarına uygun yeni ürünler geliştirilmesi ve hizmet kalitesinin sürekli olarak iyileştirilmesi yönündeki çalışmalar, sektörde faaliyet gösteren şirketlerin başta gelen öncelikleri arasında yer almaktadır. Anadolu Hayat Emeklilik, etkin satış organizasyonu, geniş ürün yelpazesi ve müşteri odaklı iş süreçleri ile 2009 yılını da başarılı bir şekilde sürdürmektedir.Şirketimiz , 2009 yılı ilk yarısı itibariyle 38. 1 milyon TL net dönem karı elde ederek geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 128, 9''lik bir gelişme kaydetmiş, aktif büyüklüğünü ise aynı dönem itibariyle yüzde 30 oranında artışla 3. 865 milyon TL seviyesine ulaştırmayı başarmıştır. Ülkemizin halka açık ilk ve tek emeklilik şirketi olarak önümüzdeki dönemde de, dünya genelinde yaşanan finansal gelişmeleri ve rekabet koşullarının piyasalar üzerindeki etkisini yakından takip ederek, istikrarlı, dengeli ve karlı büyüme stratejimizi sürdürmeyi hedeflemekteyiz.
Bireysel emeklilik alanında 400 bin barajını aştınız. Hayat sigortası müşteri sayısında ise 903 bin 706''ya ulaştınız. Bu noktada 2009 yılı sonu ve 2010 yılına dair hedeflerinizi ve uzun vadedeki planlarınızı öğrenebilir miyiz?
Anadolu Hayat Emeklilik olarak bireysel emeklilik branşı katılımcı sayısında yüzde 22 pazar payıyla sürdürdüğümüz liderliğimizi sene sonunda da devam ettirerek "en çok tercih edilen şirket" unvanımızı korumayı ve aynı zamanda, fon büyüklüğünde de yüzde 21, 6 oranındaki pazar payımızı artırarak sektör liderliğini yakalamayı hedefliyoruz. Her ay bünyemize 10 bin katılımcı ekleme hedefimiz var. 2009 sonunda 450 bin katılımcıya ve 1. 900 milyon TL fon büyüklüğüne ulaşmayı amaçlıyoruz. Hayat sigortası alanında ise küresel krizin sebep olduğu durgunluk neticesinde 2009 yılı hedefi olarak 2008 yılındaki üretim rakamlarımıza ulaşmayı belirlemiştik. Haziran sonu sonuçları, 2009 yılının Şirketimiz için beklenend;en daha olumlu bir şekilde sona ereceğine işaret ediyor. Pazar payımızı arttırarak, bu alanda da lider olmak yine kısa dönem hedeflerimiz arasında.
Peki Anadolu Hayat Emeklilik''in orta ve uzun vadedeki hedefleri neler?
Şirketimizin en kısa vadeli hedefi bireysel emeklilik branşında fon büyüklüğü alanında da birinciliği elde ederek, her iki alanda da lider konumumuzu sürdürmek. Bu hedefe yönelik olarak, değişen piyasa ve rekabet koşullarına adapte olmak amacıyla çalışmalarımıza aralıksız olarak devam ediyoruz. Bu bağlamda, önümüzdeki beş yıllık dönemde de, sektör ortalamalarının üzerinde bir büyüme gerçekleştirerek güçlü konumumuzu korumayı hedefliyoruz. Değişen pazar koşullarıyla birlikte, satış ve hizmet süreçlerindeki kalite ve verimlilik esaslarının daha ön plana çıkacağı bir döneme girildiğinden, şirketler için yeni düzene adapte olmalarını sağlayacak aksiyonlar önem taşıyacaktır. Sektörün en çok tercih edilen şirketi olarak, önümüzdeki yıl da mevcut piyasa payını güçlend;irmek üzere çalışmalarımıza devam edeceğiz. Daha kaliteli üretim ve hizmeti müşterilerimize sunarak hem hayat sigortası hem de bireysel emeklilik branşlarında mevcut pazar payımızı arttırmayı ve "en çok tercih edilen şirket" unvanımızı korumayı hedeflemekteyiz.
Şirketinizin kriz dönemi içerisinde göstermiş olduğu başarının sebebi sizce ne? Kriz döneminde nasıl bir politika izlediniz?
Bireysel emeklilik sistemi kriz döneminde katılımcı sayısı ve performans yönüyle ciddi bir sınavdan geçti. 2008 yılında sektör ortalaması olarak yüzde 9,51 ortalama geliri sağlayan emeklilik fonları, bu yılın sadece ilk 4 ayda bu getiri oranını aşmayı başardı ve katılımcılara çok yüksek reel getiri sağladı. Örneğin, 17 Ağustos 2009 tarihinde bu getiri yüzde 15,75''e kadar ulaştı. Bu durum, bireysel emeklilik katılımcılarının en iyi bireysel yatırım aracını seçtiklerine olan inancının artmasının bir sonucu bizce. . . Anadolu Hayat Emeklilik''in krize karşı durabilmesinin en önemli sebeplerinde biri toplam 17 emeklilik fonu ve 3 portföy yöneticisine sahip olan tek bireysel emeklilik şirketi olması. Bayi ağımızın yaygınlığı, ülke ve dünya gündemine uygun yeni sigorta ürünlerinin hızla piyasaya sürülmesi, kaliteli hizmet ve ürün sunumundaki öncülüğümüz kriz döneminde hız kesmememizin en büyük sebeplerinden. Tüm dünyanın içinde bulunduğu finans krizinin etkileri bizim sektörümüze de ister istemez yansıdı fakat biz duruma baştan beri karamsar bakmadık. 2008 sonunda katılımcı sayısı 1.745.354 iken, 2009''un ilk 6 ayında 1.872.320 kişiye ulaştı. Krizin ekonomiye olan etkileri düşünüldüğünde, bu sektör için iyi bir artış. Sektör giderek büyüyor. Tabii ki sektörümüz de olumsuz ekonomik koşullardan etkilenebiliyor fakat her şeye rağmen, geleceği güvence altına alan ürünler sunduğumuz için giderek büyüyoruz.
Ekonomik gelişmelere bakıldığında dip noktasının geçildiği söyleniyor. Bu noktada öngörüleriniz neler?
Evet krizin hafiflediğini söyleyebiliriz. Global ekonomide tanık olduğumuz göstergeler hızlı bir toparlanmaya işaret etmese de, beklentilerin yüksek olması finansal piyasalara da olumlu yansımaktadır. Sigorta sektörünün geleceği hakkında öngörüleriniz neler? Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği''nden alınan verilere göre, şirketimizin faaliyet gösterdiği hayat branşında 2009 yılının ilk altı ayı ile 2008''in aynı dönemi karşılaştırıldığında ekonomik krize rağmen yüzde 15, 41 oranında nominal artış gözleniyor. Buna ek olarak bireysel emeklilik sisteminde 2009 yılı sonunda 2 milyon katılımcı ve 9 milyar TL fon büyüklüğüne ulaşılacağını tahmin etmekteyiz. Sistemin mevcut yapısı ile süre giden sağlıklı gelişimini devam ettireceğini öngörüyoruz. Sektör şirketlerinin konsolide edilmiş hedefi 2013 yılında 3,3 milyon katılımcı sayısı ve 29,2 Milyar TL fon büyüklüğe ulaşılması yönünde.
Krizde Fonlar Büyüyor
Kriz döneminde sigorta sektörü nasıl etkilend;i?
Kriz döneminde hem hayat sigortası hem de bireysel emeklilik alanında önemli başarılar elde edildi. Hayat sigortaları alanında, daralan kredi bağlantılı ürün pazarı, işsizlik sigortaları ile desteklend;i. Yeni bir pazar oluştu. Bireysel emeklilik katılımlarla gelişmeye devam etti. Birçok ülkede özel emeklilik fonları hisse senedi yatırımlarının büyüklüğü ve borsalardaki hızlı düşüşler nedeniyle 2008''de önemli kayıplara uğradı. Özel emeklilik fonları 5 trilyon dolar civarında daraldı ki bu da yüzde 20''lerin üzerinde bir küçülmeye denk geldi. Türkiye''de bu kayıplar olmadığı gibi aksine fonlar, 2008 yılında yüzde 40 büyüdü. 2009 yılında da örneğin 21 Ağustos tarihli EGM verilerine göre, yüzde 29 büyüme kaydedildi. Büyüme devam ediyor. Katılımcılar az riskli ve muhafazakar fon tercihleriyle varlıklarını korudular. Fon varlıklarının yüzde 71''i halen kamu iç borçlanma kağıtlarında değerlend;iriliyor. Riskli fonlara yatırımlar yüzde 10''un altında kaldı ve böyle olunca da ortalama olarak toplam fon varlığında küçülme söz konusu olmadı. Şüphesiz, riskli fonlara yatırım yapmanın yanlış olduğunu söyleyemeyiz; nitekim önceki yıl kaybettiren hisse fonlarında sadece bu yılın ilk 6 ayında yüzde 41 fiyat artışı oldu. (Kobi Life, 01.09.2009)