İstanbul’un En Güzel Vapur İskeleleri

Paylaş
İstanbul’un dünyaca ünlü güzellikleri arasında yer alan boğazın incileri vapurlar, onlarca yıldır nazlı nazlı yüzmeye devam ediyorlar. Onlara ev sahipliği yapan tarihi iskeleler ise eşsiz yapılarıyla boğazı süslüyorlar. Boğaziçi’nin Rumeli ve Anadolu kıyılarında yer alan vapur iskeleleri, sadece vapurların uğrak yerleri olmanın ötesinde şehrin tarihinin de bir parçası oluyorlar. Bu güzel vapur iskelelerini ve kısa tarihlerini sizler için derledik.

Beşiktaş İskelesi

Eski zamanlarda Hayrettin adı verilen ve yük taşımacılığı için kullanılan bir iskelenin yer aldığı mekanda kurulan Barbaros Hayrettin Paşa İskelesi, 1981 yılında vapurların da yanaşabileceği bir yapıya çevrildi. 2005 yılında tekrar elden geçirilen ve sağlamlaştırılan yapı, çevre düzenlemesi ile boğazın tarihi ve doğal yapısına uygun olacak şekilde restore edildi.



Ortaköy İskelesi

Antik çağda adı Arkeonun olan Ortaköy’e ilk iskele 1851 yılında Abdülmecit Camii’nin üst tarafında, ahşap olarak inşa edilmiştir. Geçen yüz yıl içerisinde birçok değişiklik restorasyon geçiren bina, son olarak 2000’li yılların başında günümüzdeki halini almıştır. Yer değişikliğinde en büyük payı ise boğazda esen sert poyrazın iskeleye yanaşan kaptanlara yarattığı zorluktur. Boğazın ve Ortaköy Cami’nin kıyısına yerleşen Ortaköy İskelesi, bugün Ortaköy meydanını oluşturan eşsiz unsurlarından biridir.



Haydarpaşa İskelesi

Anadolu’nun İstanbul’a açılan kapısı Haydarpaşa İskelesi’nin yapım tarihi net olarak bilinmese de 1915 yılı civarında inşa edildiği düşünülüyor. Taş işçiliği ve çinilerle süslü mimarisi ile görenleri kendisine hayran bırakan yapı, vapurların uğrak noktalarından biri. Hemen yanı başında bulunan Haydarpaşa Garı ile birlikte şehrin simgelerinden biri olarak hizmet veren yapı, Osmanlı-Türk mimarisinin bir karışımı.



Beylerbeyi İskelesi

Anadolu yakasının Ortaköy’ü olarak adlandırılan Beylerbeyi’nde, Boğaziçi Köprüsü’nün hemen altında konumlanmış olan iskele, tarihi yapısıyla dikkat çekiyor. İlk önce ahşap olarak inşa edilen iskele, 1894’teki büyük depremde hasar görmüş ve 1898’de yenilenmiştir. Yıllar boyunca bu haliyle hizmet verdikten sonra 2000’li yılların başında kapatılmış ve yenileyerek tekrar hizmete açılmıştır. Yanında küçük bir balıkçı barınağı olan iskelenin vapur yanaşma yerinin uzunluğu 15.2, iskelenin sudan yüksekliği 1.3, iskele önünün derinliği ise 5.7 metredir. İstanbul’un tarihi mirasları arasında yer alan iskele, bugün de geçmişin anılarını yansıtmaya ve vapurlara yarenlik etmeye devam etmektedir.



İstinye İskelesi

İlk olarak 1851’de Karakolhane’nin önünde inşa edilip hizmete giren İstinye İskelesi, zaman içerisinde kullanılamaz hale gelmiştir. Ardından 1898 yılında tekrar yaptırılan iskele, kapasite ve işlev olarak boğazın en önemli yapıları arasındadır. 1960’lı yıllarda İstinye ile Paşabahçe arasında çalışan araba vapurlarına da ev sahipliği yapan iskele, Boğaziçi Köprüsü’nün açılması ile bu hizmetten geri çekilmiştir.

İçeriğe emoji ile tepki verin
Editör’ün seçtikleri